us

24.01.2017r. uczniowie klas II c i II e zwiedzali siedzibę Urzędu Statystycznego w Toruniu.

Uczniowie wzięli udział w zajęciach warsztatowych, na których zdobyli wiedzę z zakresu statystyki publicznej oraz zapoznali się ze statystycznym obrazem gminy, w której mieszkają.

Spotkanie miało na celu przybliżenie zawodu statystyka oraz upowszechnienie wiedzy statystycznej, umacniając przy tym, wśród młodych mieszkańców województwa, poczucie tożsamości lokalnej, popularyzowania wiedzy przydatnej uczniom w pracach analitycznych na kolejnych szczeblach edukacji szkolnej.

msu

Wizyta w MSU SA Grudziądz

W poniedziałek 13 lutego 2017 roku grupa uczniów naszego gimnazjum uczestniczyli w praktycznej nauce produkcji podeszw .

Teraz już wiemy nie tylko z czego i jak są produkowane podeszwy, ale również kogo potrzebuje grudziądzki rynek pracy.

praktykant

Praktykant”… w praktyce?

21 listopada 2016r. klasy II c, III c oraz III d udały się do kina Helios, by uczestniczyć w projekcie edukacyjnym Kino na temat.

W wypełnionej do ostatniego miejsca kinowej sali z przyjemnością, humorem, ale i rozrzewnieniem gimnazjaliści obejrzeli film pt. „Praktykant”.

Następnie uczestniczyli w dyskusji z udziałem ekspertów (psychologa, policjantki, przedstawicielki seniorów) na temat roli seniorów i ich miejsca w dzisiejszym świecie.

Dzisiaj już wszyscy wiedzą, że doświadczenie nigdy się nie zestarzeje, a młodzież zamierza to sprawdzić, wcielając w życie własne wnioski wyciągnięte z fabuły filmu i rady ekspertów.

 

mundurowa15 grudnia 2016 roku uczniowie klasy mundurowej złożyli ślubowanie na sztandar szkoły w Jednostce Wojskowej 1109.

W uroczystościach udział wzięli:

  1. przełozeni JW1109
  2. cały stan osobowy jednostki
  3. Dyrekcja ZSO nr 5
  4. grono pedagogiczne szkoły
  5. rodzice uczniów i zaproszeni goście

Po ceremonii ślubowania uczniowie z rodzicami udali sie na wojskową grochówkę.

ustat

Dnia 1 grudnia uczniowie klas trzecich uczestniczyli w zajęciach edukacyjnych z zakresu statystyki publicznej realizowanych przez pracowników Urzędu Statystycznego w Toruniu.

Celem lekcji zatytułowanej "Statystyczny klucz" było przedstawienie zagadnień związanych z pracą w resorcie statystyki publicznej, w tym z prowadzeniem badań statystycznych oraz udostępnianiem i wykorzystaniem wyników badań. W drugiej części lekcji, która przyjęła formę warsztatów, młodzież zapoznała się z zawartością i funkcjonalnościami Banku Danych Lokalnych.

Statystyk to osoba analizująca zbiory liczb, poszukująca prawidłowości pośród zjawisk opisywanych przez te liczby. Statystyk musi posiadać zdolności rozumowania logicznego, myślenia twórczego oraz umiejętności koncentracji uwagi. Ważna jest też spostrzegawczość, dobra pamięć oraz dokładność. Rosnąca ilość danych, które wymagają przetworzenia i interpretacji sprawia, że statystyk przydaje się w prawie każdej branży a zapotrzebowanie na osoby, które potrafią analizować dane stale rośnie.

Szkoła otrzymała możliwość wzbogacenia swojej oferty edukacyjnej o ciekawe zajęcia przygotowujące uczniów do planowania ścieżki edukacyjnej, natomiast Urząd Statystyczny uzyskał możliwość promocji i popularyzacji działalności edukacyjnej oraz zasobów informacyjnych.

 

 

11 listopada

Klasy mundurowe z naszej szkoły uczestniczyły w miejskich uroczystościach związanych z obchodami

Narodowego Święta Niepodległości.

Nasi mundurowi zaprzezentowali pokaz musztry paradnej.

{videobox}MBKKVmNlUn8{/videobox}

tydzien kariery 2016

W dniach 17-21.10.2016r. w naszej szkole obchodziliśmy 8 Ogólnopolski Tydzień Kariery, towarzyszyło nam hasło przewodnie: „Bądź autorem swojej kariery”.                                                        

Hasło jest wskazówką mówiącą o tym, że nad karierą edukacyjno-zawodową warto pracować jak nad dziełem sztuki, a także, że decyzje edukacyjne i zawodowe powinniśmy podejmować świadomie i samodzielnie, biorąc pod uwagę i analizując stawiane sobie cele, okoliczności i warunki. Nie znaczy to, że mamy być w swoich działaniach osamotnieni, a wręcz przeciwnie powinniśmy konsultować się z fachowcami /profesjonalistami zasięgając ich rad i opinii.

Pamiętajmy jednak, że ostatnie słowo powinno należeć do nas. To my tworzymy swoje życie.

Społeczność uczniowska mogła podziwiać wystawę prac o tematyce zawodoznawczej, wysłuchać audycji przez radiowęzeł oraz wziąć udział w psychozabawach, quizach i testach zawodoznawczych.

Gośćmi naszej szkoły byli: pani Małgorzata Pastewska- Potoczniak z Młodzieżowego Centrum Kariery w Grudziądzu, która spotkała się z uczniami klas pierwszych oraz pan Dominik Nowak – przedstawiciel Powiatowego Urzędu Pracy w Grudziądzu, który zapoznał uczniów z trendami rynku pracy.

Inicjatorem akcji jest Stowarzyszenie Doradców Szkolnych i Zawodowych Rzeczpospolitej Polskiej, koordynatorem w naszej szkole jest szkolny doradca zawodowy Marzena Słupska.

W dniu 21.10.2016r. uczniowie klas trzecich gościli w  Zespole Szkół Rolniczych na „Festiwalu zawodów”.

Gimnazjaliści zostali zapoznani z praktyczną nauką zawodów w technikach: organizacji reklamy, agrobiznesu, architektury krajobrazu, rolnictwa, weterynarii, mechanizacji rolnictwa i agrotechniki.

Nasi uczniowie mieli możliwość komputerowego wypełniania dokumentacji biznesowej, obsługiwali sprzęt do pielęgnacji trawników, wykonywali kompozycje kwiatowe i dekoracje.

Technicy rolnicy i mechanizatorzy zabierali na przejażdżkę ciągnikami najwyższej klasy.

mundurowa

W dniu 20 października 2016 roku uczniowie klas mundurowych zwiedzali centralną wystawę fotografii i plastyki Wojska Polskiego

MILITARY ART,

która odbyła się w grudziądzkim muzeum

Wystawę organizował Departament Edukacji Kultury i Dziedzictwa MON.

kariera

BAROMETR ZAWODÓW- ZAPOTRZEBOWANIE NA ZAWODY

„Barometr zawodów” jest jednoroczną prognozą sytuacji w zawodach. Eksperci analizują osobno sytuację dla każdego zawodu i klasyfikują go do jednej z trzech kategorii:

- zawodów deficytowych, w których nie powinno być trudności ze znalezieniem pracy, gdyż zapotrzebowanie pracodawców będzie duże, a podaż pracowników o odpowiednich kwalifikacjach niewielka,

- zawodów zrównoważonych, w których liczba ofert pracy będzie zbliżona do liczby osób zdolnych do podjęcia zatrudnienia w danym zawodzie,

- zawodów nadwyżkowych, w których znalezienie pracy może być trudniejsze ze względu na niskie zapotrzebowanie oraz wielu kandydatów spełniających wymagania pracodawców.

Z uwagi na rozbudowaną strukturę „Klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy” (ponad 2300 zawodów) w ramach barometru ocenie podlegają zawody najczęściej występujące na rynku pracy.

Wnioski płynące z oceny sytuacji na lokalnym rynku pracy:

1. Bezrobocie wśród osób młodych często generują nietrafione wybory edukacyjne i związana z tym później­sza niechęć do pracy w zawodzie.

2. Absolwentom szkół często brakuje odpowiednich umiejętności praktycznych, w szczególności dotyczy to absolwentów techników. Wielokrotnie wskazywano też na brak umiejętności czytania rysunku techniczne­go oraz słabą znajomość języków obcych.

3. Pracodawcy od kandydatów do pracy oczekują posiadania aktualnych uprawnień i doświadczenia zawodo­wego. Ważną rolę odgrywa też znajomość specjalistycznych programów komputerowych. Tylko w nielicz­nych przypadkach pracodawcy wyrażają chęć przeszkolenia potencjalnych pracowników.

W przypadku zawodów technicznych osoby z długą przerwą w wykonywaniu zawodu mają nieaktualne kwalifikacje i brak im umiejętności obsługi komputera oraz nowoczesnych maszyn, w tym maszyn stero­wanych numerycznie.W wielu zawodach proponowane wynagrodzenie jest zbyt niskie w stosunku do wykonywanej pracy i moż­liwości pozyskania dochodu z innych źródeł (zatrudnienie w szarej strefie, świadczenia socjalne). W takich zawodach pracodawcy coraz częściej zaczynają zatrudniać cudzoziemców.W zawodach związanych z trudnymi lub szkodliwymi warunkami pracy osoby bezrobotne, z uwagi na zły stan zdrowia często mają, przeciwwskazania lekarskie do pracy w zawodzie.Utrudnieniem w aktywizacji osób z małych miejscowości są problemy z dojazdem do pracy.Część zarejestrowanych bezrobotnych do podjęcia legalnej pracy zniechęcają posiadane zobowiązania fi­nansowe (zadłużenia alimentacyjne, kredyty i pożyczki).

http://podlupa.wup.torun.pl/barometr-zawodow/

POBIERZ dokument przygotowany przez Powiatowy Urząd Pracy

 

UWAGA KONKURS

Gimnazjalisto,
Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu
organizuje
KONKURS
na opis pracy w wymarzonym zawodzie.

Do wygrania atrakcyjne nagrody!
Samodzielnie napisaną wypowiedź (ok. 10 zdań) uczeń będzie mógł przesłać (w terminie od 17.10-7.11.2016r) do WUP w Toruniu za pomocą formularza internetowego zamieszczonego na stronie internetowej: www.wup.toruń.pl. Komisja konkursowa, z nadesłanych prac, wybierze te, które będą wyróżniać się znajomością opisanego zawodu (m.in. z zakresu czynności i wymaganych kompetencji), pomysłowością oraz oryginalnością. Nagrodami głównymi dla laureatów, w konkursie będą tablety, a dla osób wyróżnionych – pamięci USB.

Przed wysłaniem pracy, należy ją przedłożyć nauczycielowi języka polskiego w celu korekty językowej i ortograficznej.

Dodatkowych informacji udziela szkolny doradca zawodowy Marzena Słupska pokój 16 segment E.

Rok szkolny 2018/19 - Informacje dla rodziców:

BIULETYN DLA RODZICÓW:

http://www.ppp.grudziadz.pl/poradnik_2.html

CIEKAWE I PRZYDATNE ADRESY:

http://www.ppp.grudziadz.pl/

http://www.cpdipr.pl/kontakt-i-rejestracja/

http://www.mopr.grudziadz.pl/

http://bieganski.org/pl/jednostki/poradnie/15

http://nppp.grudz.pl/index.php?pokaz=oferta

http://www.e-grudziadz.com/abak/viewpage.php?page_id=70

http://autyzm.grudziadz.com.pl/

WAŻNE TELEFONY – GDZIE SZUKAĆ POMOCY?

116 111

116 111 to pierwszy bezpłatny i ogólnopolski telefon zaufania dla młodych ludzi.

Z konsultantami Telefonu Zaufania 116 111 można się podzielić swoimi troskami i problemami.

Celem naszego działania jest również poprawa samopoczucia, a często – bezpieczeństwa dzwoniących.

Kontakt z konsultantami Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111 jest dla wielu młodych osób pierwszą szansą na powiedzenie o swoich problemach, m.in. depresji, samookaleczeniach czy obniżonym nastroju, uzyskanie wsparcia w trudnych chwilach i dostrzeżenie dorosłych – rodziców i profesjonalistów, którzy mogą pomóc w rozwiązaniu kłopotów.

Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111 jest czynny codziennie od 12:00 do 22:00, a z jego konsultantami można się również skontaktować wysyłając anonimową wiadomość online przez www.116111.pl/napisz.

Więcej informacji: www.116111.pl

800 100 100

Telefon dla Rodziców i Nauczycieli w sprawie Bezpieczeństwa Dzieci 800 100 100 to bezpłatna i anonimowa pomoc telefoniczna i online dla rodziców i nauczycieli, którzy potrzebują wsparcia i informacji w zakresie przeciwdziałania i pomocy dzieciom przeżywającym kłopoty i trudności wynikające z problemów i zachowań ryzykownych takich jak: agresja i przemoc w szkole, cyberprzemoc i zagrożenia związane z nowymi technologiami, wykorzystywanie seksualne, kontakt z substancjami psychoaktywnymi, uzależnienia, depresja, myśli samobójcze, zaburzenia odżywiania.

Rodzice i nauczyciele mogą bezpłatnie korzystać z pomocy psychologów, pedagogów i prawnika FDN od poniedziałku do piątku w godzinach 12:00-18:00, dzwoniąc pod bezpłatny numer 800 100 100 lub kontaktując się

online: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.www.800100100.pl/napisz.

Więcej informacji: www.800100100.pl.

800121212 – Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka 

Telefon jest bezpłatny i czynny od poniedziałku do piątku w godzinach od 8.15 do 20.00.

Każdy, kto zadzwoni po godzinie 20.00 lub w dni wolne od pracy może przedstawić swój problem i zostawić numer kontaktowy.

Pracownik telefonu zaufania na pewno oddzwoni. 

Psycholodzy, pedagodzy, a także prawnicy udzielają niezbędnego wsparcia wszystkim dzwoniącym dzieciom. Pod numer interwencyjny również osoby dorosłe mogą zgłaszać problemy dzieci.

Więcej informacji: www.brpd.gov.pl/telefon-zaufania

 

GDZIE SZUKAĆ POMOCY W GRUDZIĄDZU?

Centrum Pomocy Dziecku i Poradnictwa Rodzinnego

Mikołaja z Ryńska 8, tel. 56 46 218 71

 

Centrum Profilaktyki i Terapii

Śniadeckich 6A, tel. 56 463 05 60

 

Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Grudziądzu

Korczaka 23a, tel. 056 46 448 05 lub 07

 

Poradnia Zdrowia Psychicznego - Grudziądz

Rydygiera 15/17 , Grudziądz, tel. 56 641 45 18

mundurowa


Zakończenie cyklu szkolenia wojskowego klas mundurowych w roku szkolnym 2015/16

hamburg

Hamburg oczami uczestników

Dnia 18 lipca 2016 wraz z nauczycielami rozpoczeliśmy podróż do Hamburga. Drogę z Bydgoszczy do schroniska w Hamburgu przebyliśmy w całości pociągiem. Podróż mineła zaskakująco szybko i przyjemnie.

Po dotarciu do schroniska zostały nam wyznaczone pokoje, w których mieliśmy mieszkać przez kolejne dni. Budynek był bardzo nowoczesny i bogato wyposażony. Była tam również świetlica w której spędzaliśmy czas razem z pozostałymi uczestnikami wymiany.
Następnego dnia odwiedziliśmy muzeum przypraw i czekolady. Dowiedzieliśmy się dużo ciekawych rzeczy, mieliśmy również okazje stworzyć swoją własną czekoladę. Była to jedna z moich ulubionych atrakcji podczas wyjazdu.

W środę zwiedzaliśmy dzielnice San Pauli oraz muzeum migracji. Była to świetna okazja do przećwiczenia znajomości języka angielskiego i niemieckiego.

W czwartek po rejsie statkiem, udaliśmy się do domu strachu. Razem z całą grupą mieliśmy okazję poznać historię Hamburga z całkiem innej strony. Sposób przedstawienia oraz gra aktorska były bardzo przekonujące i pomimo że niewiele rozumiałam były momenty kiedy naprawdę się wystarszyłam.

Na ostatni dzień wycieczki zaplanowane były dwie atrakcję. Najpierw uczestniczyliśmy w grze miejskiej, gdzie w małych grupach musieliśmy porozumieć się nawzajem i rozwiązać zadania na terenie miasta.
Później wraz z Niemcami poszliśmy do escape roomu gdzie naszym zadaniem było porozumieć się i wydostać z pokoju. Nie było to łatwe ponieważ w momentach stresu każdy mówił we własnym języku. Pomimo, że nie udało nam się wydostać było to bardzo ciekawe doświadczenie, które wiele mnie nauczyło.

Następnego dnia z żalem pożegnaliśmy się z Niemcami i wróciliśmy do domu.

Ta wycieczka nauczyła mnie jak ważna jest nauka języków obcych. Poznałam także wiele nowych osób i byłam w stanie przyjrzeć się z bliska ich obyczajom i kulturze.

przygotowała Zuzanna Zięba

Galeria

zielone drzewo

 

W dniach 10.05 – 14.05.2016r. uczniowie klas mundurowych naszego gimnazjum wyjechali na zieloną szkołę.

W praktyce oznaczało to nietypową wycieczkę , w czasie której uczestnicy nie tylko odpoczywali, ale także przyswajali wiedzę z historii, języka polskiego, geografii, muzyki i WF-u.

Miejscem zainteresowań młodych była Szklarska Poręba – miasto położone w województwie dolnośląskim u stóp Karkonoszy z dominującą nad nim Szrenicą; największa stacja klimatyczna Dolnego Śląska porównywana do walorów alpejskich.

Właśnie ta miejscowość na pięć dni stała się bazą noclegowo-żywieniową oraz wypadową. Stamtąd każdego dnia młodzież wyjeżdżała m.in. do zamku Frydlant w Czechach, do Harrachova czy Szczawna – Zdroju.

Dzisiaj pozostały wspomnienia:

- urokliwy wodospad Kamieńczyk, ośnieżony szczyt Szrenicy, zakręt śmierci, dziwny smak wody w pijalni wód , potęga mamuciej skoczni narciarskiej i skuteczne mierzenie głębokości błotnych dziur przez Michała u jej podnóża, cudowny wodospad rzeki Mumlavy, huta szkła i muzeum szklarstwa, okropnie zimna i ciemna kopalnia kamieni szlachetnych, nietuzinkowy smak czeskich knedli i wyrafinowany smażonego sera, monumentalność zamku Frydlant, który mógł być pierwowzorem zamku z powieści F. Kafki, drogę (w pocie i znoju) na Wysoki Kamień;

- lekcje historii, ortografia na żądanie i zagadnienia z onomastyki, wf. na murawie, nieocenione wiadomości geograficzne;

- śpiewy, pląsy i zabawy przy ognisku, dyskoteka szalonych przebierańców;

- nocne harce, nowe przyjaźnie;

Już teraz snujemy plany wyjazdowe na przyszły rok.

krzesiny 2016

Leci, leci, leci…!” - to najczęściej słyszane słowa w Krzesinach

 

1 czerwca 2016 r. klasy mundurowe naszego gimnazjum, Id oraz II d, były na pokazie sprzętu wojskowego i wyposażenia użytkowego
w 31. Bazie Lotnictwa Taktycznego.

To właśnie w Krzesinach koło Poznania, w samym sercu Wielkopolski, znajduje się baza słynnych samolotów F-16.

Na miejsce dotarliśmy około 9.30. Po wyjściu z autokaru, ku naszemu zdziwieniu, ujrzeliśmy mnóstwo grup wycieczkowych przemieszczających się wśród niezliczonej ilości sprzętu wojskowego. Wtedy zdaliśmy sobie sprawę, że przecież jest Dzień Dziecka, więc to musi być udany dzień. Po chwili wmieszaliśmy się w tłum i może byśmy przepadli bez wieści, gdyby nie Robert „Bluto” Gałązka…

W pewnym momencie śmiechy i doskonała zabawa zostały przerwane przez „żelaznego jastrzębia”, za sterami którego siedział kapitan pilot Gałązka, który dał pokaz możliwości manewrowych samolotu F-16. To było niezwykłe doświadczenie! Przez 15 minut każdy z zapartym tchem śledził tor lotu samolotu.

Po tym, jak pożegnaliśmy pilota, przyszła pora na korzystanie z innych, ale już naziemnych atrakcji. Wojskowi instruktorzy z dużą cierpliwością i otwartością odpowiadali na liczne (dociekliwe) pytania niektórych! To dzięki nim zdobyliśmy cenną wiedzę na temat F-16, samolotów grupy „Archeo”. Mogliśmy poczuć na własnych plecach wyposażenie spadochroniarzy, obejrzeć nowoczesne skafandry pilotów. Niewątpliwie, atrakcyjne były też pokazy ratowników medycznych czy strażaków.

Dziękujemy organizatorom za tak duży wkład pracy, cierpliwość i wyrozumiałość.

Późnym popołudniem wróciliśmy do Grudziądza nieco zmęczeni, ale usatysfakcjonowani.

Dobrze być uczniem klasy mundurowej!

Galeria:)

 

poligon

Poligon klas mundurowych.

25 maja w lesie komunalnym przylegającym do naszej szkoły odbyły się pierwsze zawody poligonowe klas mundurowych.

Udział brało dziewięć drużyn czteroosobowych z Gimnazjum oraz trzy drużyny z III LO.

Wszyscy podzieleni zostali na trzy kategorie wiekowe.

Rywalizacja toczyła się na dystansie ok. 1500 m.

Zawodnicy do pokonania mieli kilka punktów sprawnościowych:

  • rozłożenie pałatki,
  • czołganie,
  • bieg w OP-1,
  • udzielenie pierwszej pomocy,
  • przetransportowanie skrzynki z amunicją (25 kg),
  • rzut granatem,
  • strzelanie z karabinka.

Na mecie, na wycieńczonych, ale szczęśliwych uczestników czekała gorąca wojskowa strawa.

Zespół sędziowski po podliczeniu wszystkich danych znajdujących się na karcie startowej ogłosił wyniki.

W najstarszej grupie wiekowej-II-III klasa LO zwyciężył zespół w składzie: Kobrzyńska, Oparka, Wojewódka, Granica z czasem 14,10,98.

W kategorii III klasa Gim i I LO pierwsze miejsce zajął zespół: Błędowski, Kasprzycka, Pawelec, Murawski z czasem 11,07,43, drugie miejsce: Kur, Jaskulska, Kopecki, Sikora z czasem 12,75,50, trzecie miejsce: Zbyszewska, Nerhol, Lisowski, Krypciak z czasem 15,08,34.

W kategorii I-II klasa Gim pierwsze miejsce zajęła drużyna: Kitowska, Kurzyński, Krzemkowska, Polenik z czasem 15,14,87, drugie miejsce zajęła drużyna: Przeczewska, Fyda, Szymański, Wilewski, trzecie miejsce zajęła drużyna: Łukaszewska, Osiewicz, Dorszewski, Elwertowska z czasem 16,24,71.

Zwyciezcy zostali zagrodzeni medalami i gromkimi brawami.

Wszyscy zawodnicy spisali się na medal, mogli sprawdzić swoje siły i umiejętności na niełatwym torze przeszkód.

Do kolejnych zawodów czas upłynie bardzo szybko.

Do zobaczenia.

kalendarium


KALENDARZ IMPREZ

policja

Spotkanie uczniów klas mundurowych naszego gimnazjum z Oficerem Prasowym Komendanta Miejskiego Policji w Grudziądzu Panią Nadkomisarz Marzeną Solochewicz-Kostrzewską odbyło się 29 kwietnia 2016 roku

Temat spotkania: Policjant zawód czy powołanie?

Na spotkaniu Pani Rzecznik zaznaczyła, że zawód policjanta to wyzwanie, ale z pewnością jest to ciekawa praca umożliwiająca kontakty z innymi ludźmi, praca, w której każdy dzień jest inny. Stabilność zatrudnienia, ciekawość, pasja są pokusą dla chętnych do pracy w formacjach mundurowych. W celu podjęcia służby każdy kandydat musi poddać się postępowaniu kwalifikacyjnemu. Ma ono na celu ustalenie, czy spełnia on określone przez przepisy warunki umożliwiające przyjęcie do służby, jak również pozwala określić jego predyspozycje.

Pani nadkomisarz Marzena Solochewicz- Kostrzewska Oficer Prasowy Komendanta Miejskiego Policji w Grudziądzu przedstawiła niezwykle konkretnie warunki naboru, uposażenia i nagród dla osób, które chcą wykonywać i wykonują zawód policjanta. Jednocześnie przedstawiła uczniom jego „blaski i cienie”, zaznaczając, że to przede wszystkim służba. Mówiła, że każdy, kto chce być policjantem, musi mieć znakomity stan zdrowia, ale też musi być zawsze dyspozycyjnym, czyli służyć wtedy, kiedy inni ludzie odpoczywają, np. podczas świąt.

Policjanci nie mogą liczyć na „taryfę ulgową” i muszą być zawsze gotowi do pracy, bo przecież do ich podstawowych obowiązków należy ochrona porządku publicznego, co wynika z przysięgi - Roty, jaką składają przed podjęciem swoich obowiązków.

Pani Nadkomisarz wchodziła bez problemu w interakcję z uczniami i zawsze była gotowa odpowiadać na ich pytania, które rodziły się spontanicznie w trakcie jej wystąpienia. Uczniowie dowiedzieli się wielu przydatnych informacji o zawodzie policjanta.

To już kolejne działanie z cyklu Poznajemy zawody, w ramach prowadzonej przez szkołę orientacji zawodowej, które zakończyło się sukcesem.

mundurowa

Dnia 5 kwietnia 2016 roku uczniowie klas mundurowych uczestniczyli w zajęciach strzeleckich na terenie Jednostki Wojskowej 1109.

mundurowa

W dniu 4 kwietnia 2016 roku uczniowie klas mundurowych brali udział w wycieczce do firmy LIMA w miejscowości Wielkie Lniska.

Uczniowie zapoznali się z zadaniami firmy, a także z budową i danymi technicznymi śmigłowców.

Oglądali śmigłowce w akcji, ich starty i lądowania.

Można było również usiąść za sterami i poczuć się jak prawdziwy pilot.

 

 

mundurowa

W dniu 4 kwietnia 2016 roku uczniowie klas mundurowych uczestniczyli w zajęciach taktycznych.

Uczniowie zakładalu odzież przeciwchemiczną i pokonywali terwn skażenia chemicznego.

Wykonywali rzuty granatem RG-42 do celu z ukrycia.

 

co dalej

Z dniem 1 września 2012 roku w szkołach ponadgimnazjalnych weszło w życie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych.

Celem wprowadzenia zmian jest m.in. poprawa efektów kształcenia oraz dostosowanie oferty edukacyjnej do zmieniającego się rynku pracy.

Zobacz jakie masz moźliwości dalszego kształcenia po gimnazjum w dokumencie przygotowanym przez doradcę zawodowego, panią Marzenę Słupską:

zolnierze wykleci

W związku z obchodami na terenie miasta Narodowego Dnia Żołnierzy Wyklętych w naszej szkole otwarta została wystawa pod tytułem:

Żołnierze wyklęci na Pomorzu i Kujawach.

Wystawę przygotował Instytut Pamięci Narodowej, oddział w Gdańsku, delegatura w Bydgoszczy.

Uczniowie zarówno szkoły podstawowej jak i gimnazjum pod opieką nauczycieli zwiedzali ekspozycję i zapoznawali się postaciami Żołnierzy, którzy walczyli o wolną Polskę.

zolnierze wykleci

Dnia 1 marca obchodzimy

Narodowy Dzień Żołnierzy Wyklętych.

Na terenie Grudziądza odbywa się cały szereg uroczystości ku czci Żołnierzy Wyklętych.

Uczniowie Szkoły Podstawowej nr 21 zajęli 1 miejsce w „Grze ulicznej” dla uczniów szkół podstawowych, która rozegrała się dnia 27 lutego .

Uczniowie naszej szkoły wzięli także udział w marszu poświęconym Żołnierzom Wyklętym. Marsz rozpoczął się pod pomnikiem naszego Patrona rtm. Witolda Pileckiego, gdzie delegacja szkoły złożyła wiązankę kwiatów. Następnie uczestnicy marszu skierowali się pod pomnik poświęcony członkom „Roty” na Planu Niepodległości.

Kulminacyjnym punktem marszu był Rynek Główny, gdzie pod Pomnikiem Żołnierza Polskiego nasza delegacja złożyła również wiązankę kwiatów.

targi edukacyjne

Przewodnik szpiega po Targach Edukacyjnych

Stoisz przed wyborem szkoły ponadgimnazjalnej? Możesz potraktować to jako misję szpiegowską.                                                              

Rozpocznij ją 22 marca na Targach Edukacyjnych na hali Olimpii.

Agencie, poniżej przedstawiam plan, który pomoże Ci zdobyć istotne informacje. Na ich podstawie będziesz mógł wybrać intersującą Cię szkołę.

Przygotuj się do misji.

  • Zastanów się, jaki typ szkoły Cię interesuje?
  • Pomyśl, czego oczekujesz od przyszłej szkoły?
  • Sprawdź, które informacje możesz zdobyć w Internecie – nie będziesz musiał pytać o to, co sam możesz znaleźć.

Niezbędne akcesoria, które musisz ze sobą zabrać:

  • plan targów – możesz na nim zaznaczyć stoiska szkół istotnych dla Twojej misji,
  • notes i długopis,
  • telefon – warto mieć w nim dyktafon,
  • aparat fotograficzny – może okazać się przydatny do sfotografowania stoisk,
  • plecak na otrzymane materiały.

Przeprowadź dokładną, krytyczną obserwację wybranych stoisk.

Zadaj podchwytliwe pytania nauczycielom. Nie daj się zwieść pozorom. Wiarygodnym źródłem informacji mogą okazać się uczniowie. Możesz zapytać ich o:

  • nauczycieli i ich wymagania,
  • atmosferę w szkole,
  • zajęcia pozalekcyjne,
  • języki obce,
  • bufet/stołówkę szkolną,
  • wymiany uczniowskie,
  • wyposażenie szkoły,
  • ciekawe wydarzenia w szkole,
  • w co można się zaangażować

Zachowaj czujność!

  • Zbieraj tylko te materiały, które są istotne dla Twojej misji.
  • Nie daj się zwieść gadżetom! Baloniki, krówki i smycze nie są wyznacznikiem prawdziwej atrakcyjności szkół.
  • Notuj nie tylko informacje dotyczące szkół, ale również swoje spostrzeżenia po odwiedzeniu stoiska.

Opracuj raport szpiega.

  • Wszystko, czego się dowiedziałeś, poddaj dokładnej analizie.
  • Zajrzyj na strony internetowe szkół, które Cię interesują lub odwiedź je osobiście .
  • Zastanów się, czy znalazłeś to, czego szukałeś – czy wybrana przez Ciebie szkoła odpowiada Twoim wymaganiom?

Źródło: KOWEZiU Warsztat diagnostyczny doradcy zawodowego
Przewodnik dla nauczyciela i doradcy Małgorzata Rosalska, Warszawa 2012

Grudziądzkie szkoły ponadgimnazjalne:

Poznajemy zawody. Branża informatyczna.

Warsztaty projektowania graficznego

W naszej szkole doradca zawodowy w ramach orientacji zawodowej, organizuje warsztaty grafiki komputerowej dla gimnazjalistów, które prowadzi pan Zbigniew Kruczkowski z Firmy ZAMA PROJECT POLAND.

Na pierwszych zajęciach p. Kruczkowski opowiedział o zawodach informatycznych, które są zawodami przyszłości. Największy wzrost zatrudnienia w branży informatycznej przewiduje się w grupie administratorów baz danych, inżynierów komputerowych, analityków systemów, a także grafików komputerowych. Już w ostatnich 10 latach rosło na rynku pracy zapotrzebowanie na informatyków. Analitycy twierdzą, że jeszcze przez kilkadziesiąt lat profesje z tej dziedziny wciąż będą się charakteryzowały skokową dynamiką rozwoju. Zatrudnienie w obsłudze działów informatycznych już dziś jest bardzo duże.

Uczniowie na dodatkowych zajęciach zajmują się tworzeniem interaktywnych publikacji elektronicznych w formacie epub3 z wykorzystaniem technologii HTML5, CSS3, JS i SVG 1.

Na pierwszych zajęciach młodzież zapoznała się z technologią epub3 i możliwości tworzenia publikacji interaktywnych, przedstawiono różnice między grafiką wektorową a grafiką bitmapową.

Odbyły się ćwiczenia warsztatowe: wprowadzenie do obsługi programu ZamaProject, wielodokumentowego edytora tekstowego. Uczniowie zapoznali się z programem przeznaczonym do tworzenia plików html, xhtml, css, js, svg i plików zestawu dokumentów publikacji w formacie epub3, z założeniami języka xml i budową oraz zagnieżdżaniem znaczników, budową interaktywnej aplikacji web do tworzenia schematów kolorystycznych.

Na kolejnych zajęciach, które odbędą się już w marcu, uczniowie będą wykonywali m.in. ćwiczenia praktyczne ze stylizacją elementów strony html, w tym z uwzględnieniem technologii eksperymentalnych, wymagających składni odpowiadającej różnorodności przeglądarek.

Ćwiczenia warsztatowe: budowa układu strony html ze szczególnym uwzględnieniem budowy strony dla formatu publikacji epub3. Sporządzenie testowej publikacji zgodnej z wieloma rodzajami czytników mobilnych. Wszystkie zagadnienia poparto bogatym materiałem źródłowym w postaci plików pomocy do programu ZamaProject.

Jednym z elementów programu warsztatów jest również Słownik informatyczny.

ZSBiP 

Z wizytą w Zespole Szkół Budowlanych i Plastycznych w Grudziądzu.

Uczniowie naszego gimnazjum wraz z doradcą zawodowym odwiedzili Zespół Szkół Budowlanych i Plastycznych.

Celem wizyty było spotkanie z nauczycielami i uczniami i poznanie specyfiki szkoły.

Obecnie w Zespole Szkół Budowlanych i Plastycznych działają następujące typy szkół:

  • 4-letnie Technikum o specjalnościach: budownictwo, drogownictwo;
  • 4-letnie Technikum o specjalności: technik urządzeń sanitarnych;
  • 4-letnie Technikum usług fryzjerskich;
  • 4-letnie Liceum Plastycznego o specjalności:- projektowanie graficzne; - fotografia artystyczna;

Zasadnicza Szkoła Zawodowa w zawodach:

  • murarz-tynkarz,
  • monter sieci, instalacji i urządzeń sanitarnych,
  • monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie
  • fryzjer, fotograf, stolarz,elektromonter,elektryk, kamieniarz, blacharz samochodowy i inne.
  • (Warunkiem podjęcia nauki w zawodzie w klasie wielozawodowej jest zapewnienie sobie miejsca w zakładzie pracy na odbycie praktyki zawodowej).

W programie technikum i liceum plastycznego przewidziane są praktyki zawodowe, które odbywają się w różnych instytucjach i zakładach zarówno w Grudziądzu, jak i w innych miastach regionu.

Uczniowie Liceum Plastycznego każdego roku przebywają na plenerach, a efekty swoich prac prezentują na jesiennych wystawach.

Uczniowie klas zasadniczych praktyczne umiejętności zawodowe nabywają w pracowniach szkolnych, firmach grudziądzkich i w okolicznych miejscowościach.

W Zespole Szkół Budowlanych i Plastycznych działają różne koła, w których można rozwijać swoje zainteresowania budowlane, plastyczne, turystyczne (Koło PTTK "Zawrat"), kabaretowe, dziennikarskie, sportowe, strzeleckie, komputerowe, związane z ochroną środowiska i pomocą bliźnim (PCK).

Uczniowie technikum co roku biorą udział w okręgowych i centralnych eliminacjach Turnieju Wiedzy i Umiejętności Budowlanych, zdobywając punktowane miejsca, co ułatwia im wstęp na wyższe uczelnie, jak również uzyskują wysokie lokaty w konkursach prac dyplomowych. Absolwenci szkoły doskonale radzą sobie na trudnym rynku pracy, niejednokrotnie podejmując pracę w firmach, w których mieli praktykę, albo uczyli się zawodu, czy też otwierając samodzielną działalność gospodarczą. Wielu z nich kontynuuje naukę na wyższych studiach dziennych i zaocznych.

ZSBiP współpracuje z wieloma firmami, szczególnie budowlanymi, o zasięgu krajowym i europejskim, które nie tylko pomagają materialnie, ale również szkolą uczniów, prezentując najnowsze materiały i technologie.Warto wymienić przynajmniej niektóre z nich: FAKRO, OPOCZNO, CERESIT, ROCKWOOL, EKOBUD, ELEKTRA, NOVA, TROPS, VOX, KRD, Miejskie Wodociągi.

Od kilku lat w czasie "drzwi otwartych" uczniowie przygotowują wystawy przedstawiające zaprzyjaźnione firmy. Każdego roku szkoła ogłasza konkurs dla gimnazjalistów pt. "Młody projektant". Najlepsze prace są nagradzane i prezentowane na wystawie w czasie "dni otwartych". Dla uczniów gimnazjum uzdolnionych plastycznie przez cały rok prowadzone są konsultacje.

 video

{videobox}

SHsTv-7Wna8|Film o ofercie edukacyjnej Gimnazjum w roku szkolnym 2016/17|,
fUAgI_7xo1M|VIII Mistrzostwa Polski w Szermierce Historycznej - 16-17 stycznia 2016|,
VxvmIFSeSKo|Musztra paradna w wykonaniu klas mundurowych - 11 listopada 2015|,
8o6rO9iHR8g|Zespół Teatralny MASKA - "Balladyna" - 28 kwietnia 2015|,
SGxQNOYPkyU|Pomorska Kolej Metropolitalna, nowoczesne zawody, bogactwo nauki i techniki - 15 października 2015|,
r7CObPNQp0s|Pomorska Kolej Metropolitalna, nowoczesne zawody, bogactwo nauki i techniki - 15 października 2015|,
MBKKVmNlUn8|Pokaz musztry paradnej klas mundurowych  - 11 listopada 2016
{/videobox}

zst

Dnia 11 stycznia 2016 roku uczniowie naszego gimnazjum wraz z doradcą zawodowym odwiedzili Zespół Szkół Technicznych w Grudziądzu.

ZST kształci specjalistów w zawodach nowoczesnych, wymagających, jak i pożądanych na rynku pracy.

Technik elektronik

Technik elektronik jest odpowiedzialny za organizację pracy w placówkach badawczo-rozwojowych, zakładach wytwórczych i naprawczych oraz w innych gałęziach przemysłu, jednostkach gdzie są szeroko stosowane urządzenia elektroniczne. Technik elektronik może zajmować się serwisem urządzeń elektrotechnicznych i elektronicznych. Zawód daje duże możliwości samorealizacji poprzez prowadzenie własnej działalności gospodarczej w warsztatach naprawczych, w specjalnych placówkach handlowych. Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie technik elektronik to specjalista zajmujący się: instalacją, konserwacją, użytkowaniem i naprawą urządzeń elektronicznych systemów telewizji satelitarnej, kablowej, dozorowej, kontroli i zabezpieczeń, sieci komputerowych, automatyki przemysłowej.

Technik elektryk.

Praca technika elektryka wiąże się z dużą odpowiedzialnością, ponieważ czynności wykonywane przez elektryka zapewniają bezpieczeństwo osobom korzystającym z sieci energetycznych lub maszyn i urządzeń. Absolwenci przygotowani zostaną do projektowania, wykonywania, diagnozowania stanu, dokonywania napraw instalacji elektrycznej oraz maszyn i urządzeń w zakładach: energetycznych, elektrowniach, komunikacji, zakładach produkcyjnych, usługowych, itp.

Technik informatyk.

Uczniowie zdobywać będą wiedzę w zakresie przetwarzania danych, komputerowego wspomagania projektowania, grafiki komputerowej, technik multimedialnych, eksploatacji sprzętu komputerowego. Przygotowani zostaną do pracy między innymi na takich stanowiskach pracy jak administrator sieci, programista, projektant, serwisant itp.

Technik mechatronik.

Mechatronika łączy, najogólniej mówiąc, trzy różne obszary wiedzy: mechanikę precyzyjną, elektronikę i informatykę. Przykładowe urządzenia mechatroniczne to: układy i urządzenia automatyki obrabiarki numeryczne, układy i urządzenia elektroniki i automatyki samochodowej, aparatura medyczna, roboty przemysłowe, nowoczesne zabawki. Uczniowie przygotowani zostaną d pracy m.in. w przemyśle maszynowym(np. motoryzacyjnym, sprzętu gospodarstwa domowego, obrabiarkowym, lotniczym itp.), automatyce przemysłowej, stacjach serwisowych i diagnostycznych, a także w placówkach służby zdrowia, przy eksploatacji urządzeń medycznych.

Technik ochrony środowiska.

Ochrona środowiska staje się coraz ważniejszym zadaniem mieszkańców Ziemi. Uczniowie przegotowani zostaną do prac kontrolno-pomiarowych środowiska, badań technologicznych, obsługo urządzeń i instalacji technologicznych, prac administracyjnych i projektowych w zakresie ochrony środowiska itp.

Technik analityk.

Podstawowym zadaniem chemika - analityka jest oznaczenie składu jakościowego i ilościowego materii. Uczniowie przygotowani zostaną do pracy w laboratoriach przemysłowych (np: kontrola procesów technologicznych, analiza surowców i produktów), laboratoriach pracujących na rzecz rolnictwa (m.in. ocena jakości gleb, stopnia skażenia produktów rolnych), laboratoriach środowiskowych(m.in analizy wód, gleb atmosfery), laboratoriach klinicznych(m.in. analizy ambulatoryjne) itp.

Technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej.

Kształcenie w tym zawodzie jest odpowiedzią na aktualne potrzeby rynku pracy i gospodarki wywołane wzrostem wykorzystania odnawialnych źródeł energii. Uczniowie będą przygotowywani do prac związanych z montażem, kontrolą i konserwacją urządzeń i instalacji systemów energetyki odnawialnej. Absolwenci mogą być zatrudnieni w firmach instalacyjnych zajmujących się projektowaniem i wykonywaniem związanym z energetyką wodną, wiatrową, geotermalną, budownictwem energooszczędnym itp.

Uczniowie Technikum Elektrycznego, Mechatronicznego, Elektronicznego oraz Urządzeń i Systemów Energetyki Odnawialnej szkolą się w oparciu o najbardziej zaawansowane technologie.

W Zespole Szkół Technicznych funkcjonuje Pracownia Automatyki i Robotyki. Rozwiązania techniczne w niej zastosowane były konsultowane z pracownikami naukowymi Wydziału Elektrotechniki i Automatyki Politechniki Gdańskiej. Pracownia składa się z 10 stanowisk uniwersalnych, 5 stanowisk robotyki, stanowiska automatyki napędu elektrycznego oraz stanowiska transformatorów elektroenergetycznych.

Można w niej prowadzić zajęcia z programowania sterowników PLC, badania podstawowych układów elektrycznych, zajęcia z pneumatyki i elektropneumatyki, a także wysokospecjalistyczne pomiary parametrów sieci zasilającej i odbiorników energii.

Nowa baza sprzętowa pozwala również przygotować uczniów do prowadzenia pomiarów instalacji elektrycznych począwszy od pomiarów instalacji elektrycznych po pomiary wyłączników RCD i parametrów uziemień.

Oprócz prowadzenia pomiarów na układach rzeczywistych stanowiska uniwersalne, dzięki dużej bazie komputerowej, wykorzystywane są m.in. do prowadzenia symulacji w różnych programach (WonderWare InTouch, FluidSim, programach do komunikacji z osprzętem pomiarowym oraz programach do sporządzania protokołów pomiarowych z różnych badań).

Na stanowiskach robotyki uczniowie mogą np. zaprogramować robota sposobem point-to-point i obserwować pracę robota elektropneumatycznego. Na stanowisku do badania automatyki napędu elektrycznego można zbadać praktycznie każdą dostępną maszynę elektryczną (silnik i prądnica prądu stałego, silnik 1-fazowy prądu zmiennego, silnik 3-fazowy). A na stanowisku badania transformatorów uczniowie, po dokonaniu symulacji, mogą w przejrzysty sposób skonfigurować układ pomiarowy dla transformatora 1-fazowego, 3-fazowego lub autotransformatora 1-fazowego czy 3-fazowego, przy różnych rodzajach obciążenia (R-L, R-C, R) wynikającego z różnych możliwych konfiguracji sieci. Pracownię wyposażono także w rzutnik, tablicę interaktywną LED i komputer.  

Telewizja lokalna - wizyta w TVK SM

Dnia 26 listopada 2015 roku grupa uczniów z klasy 2f odbyła wizytę zawodoznawczą w grudziądzkiej telewizji realizowaną w ramach projektu

„Młody reporter. Jak działa telewizja lokalna w naszym mieście?”

Dzień spędzony w siedzibie TVK SM okazał się dniem pełnym wrażeń. Mogliśmy poznać tajniki funkcjonowania telewizji „od kuchni” oraz zostaliśmy zapoznani z jej historią. Przedstawiona została również bieżąca działalność telewizji oraz nowoczesne techniki multimedialne. Okazało się, iż kilkuminutowy program, który oglądamy w domu, wymaga często kilkugodzinnej, żmudnej i stresującej pracy, która daje przy tym jednak wiele satysfakcji. Zaprezentowano miejsce pracy reporterów, spikerów, montażysty.

Przekonaliśmy się osobiście, jak wygląda praca reportera udając się wraz z panią redaktor i operatorem kamery do Grudziądzkiej Komendy Policji, gdzie wywiadu udzieliła nam pani rzecznik. Pełniliśmy rolę asystentów podczas nagrywania wywiadu i w praktyce mogliśmy zastosować poznane wcześniej zasady stosowania światła.

Niezapomnianym doświadczeniem była również możliwość zajęcia miejsca przed kamerą i udzielenie wywiadu.
Zostaliśmy bardzo miło i życzliwie przyjęci przez pracowników telewizji, za co bardzo dziękujemy.

Uczniowie kl. 2f